Som en virtuel behandler

Icura er som at have en terapeut ved hånden, selv når terapeuten ikke er til stede: Icura vejleder borgeren og motiverer til god træning og mere aktivitet.

Måling af almen aktivitet og hjemmetræning bliver sendt til terapeuten, som følger borgerens udvikling tæt. Det giver terapeuten et enestående grundlag for feedback og justering af behandlingen, så den altid er tilpasset borgerens aktuelle niveau – endda med nedbragt fysisk fremmøde, så terapeuten kan håndtere flere borgere.

Meget mere end træning og aktivitet
Trivsel, udvikling i funktionsniveau og følelsen af at komme nærmere et mål er afgørende for et vellykket forløb og for fastholdelsen af de sunde vaner.

Alle mennesker er forskellige. Derfor er Icura et fleksibelt, holistisk redskab, der tager højde for borgernes individuelle evner, behov og ønsker. Med Icura kan terapeuter assistere borgere med helhedsorienterede forløb med fokus på alle aspekter af Icuras unikke fordele:

Helhedsorienteret træning

Icura activity sensor

Bedre træning og compliance

Icura motiverer og hjælper brugeren igennem træningen ud fra behandlerens instruktion. Icura måler træningen og sender data til behandleren. Icura gør det nemt at vurdere træningens kvalitet og kvantitet – det styrker dialogen mellembruger og behandler.

  • praksisnær og direkte feedback med video og lyd
  • træning uden sensor, med én sensor eller tre sensorer afhængig af forløb
  • øvelseskatalog med over 140 øvelser
  • sensorbaseret måling af fx ledbevægelighed, bevægeudslag, holdetid, indirekte vægtbæring, acceleration, stabilitet, bækkentilt og neuromuskulær kontrol

Icura-borgere anvender i gennemsnit Icura seks dage om ugen til træning og registrering af fysisk aktivitet.

Icura activity sensor

Motivation til mere aktivitet

Med Icura kan brugerne træne, når og hvor det passer dem.

  • måling af fysiske aktiviteter som bevægelse, trappegang, cykling m.v.
  • tydelig energiforvaltning time for time
  • evaluering af aktivitetsniveau og generel fysisk formåen

87% af Icuras brugere fortæller, at de bliver motiveret til mere aktivitet, når de selv og behandleren kan følge deres udvikling.

Icura activity sensor

Selvhjulpenhed og trivsel

Icura skaber fokus på de dagligdags aktiviteter, som er vigtige for brugerens selvhjulpenhed. Spørgeskemaer giver behandleren yderligere indsigt. Det letter effektdokumentationen.

  • brugervenlig og overskuelig app
  • løbende egenvurdering af mestring af daglige aktiviteter
  • mulighed for at tage noter til eget brug eller til dialog med behandleren
  • mulig synkronisering med det indbyggede spørgeskema PSFS (Patient Specifik Funktionel Skala)

Evnen til at overskue og håndtere daglige gøremål i hjemmet er fundamentet for et selvhjulpent og værdigt liv.

Dokumentation og opfølgning

Behandlerens viden om brugerens forløb er grundlaget for en god dialog og løbende evaluering.

  • compliance baseret på udført træning og fysisk aktivitet
  • validerede spørgeskemaer direkte til bruger (fx PSFS)
  • sensorbaseret funktionstest (RSS) direkte til bruger
  • individuel tilpasning af program, herunder træningsøvelser, aktiviteter, gøremål m.v.
  • tidlig opsporing og forebyggelse ved hjælp af screening af aktiviteter, compliance og tests baseret på sensormålinger og selvrapportering

Behandlere kan trække statistik og dokumentation på tværs af målgrupper, alder, køn, henvisningsårsager m.v. Det giver kommunen et solidt grundlag for evaluering af behandlingsforløbet og planlægning af fremadrettede indsatser.

Fastholdelse efter forløb

Med Icura erfarer brugeren på egen krop, at træning og aktivitet er grundsten for trivsel og velvære. Brugeren kan gratis træne videre med Icura efter endt forløb.

Icura er et gedigent redskab til fastholdelse af de gode, daglige vaner, som brugeren har opnået. Icura er startskuddet til ændret livsstil med øget fokus på krop og sundhed.

Hvis brugeren fortsat vil registrere fysisk aktivitet og øvelser, er det muligt at købe sensorer hos Icura.

Play

Svend trænede med Icura efter sit kræftforløb

Se videoen om Svend træning og samarbejde med sin fysioterapeut

Play

Svend trænede med Icura efter sit kræftforløb

Se videoen om Svend træning og samarbejde med sin fysioterapeut

Play

Svend trænede med Icura efter sit kræftforløb

Se videoen om Svend træning og samarbejde med sin fysioterapeut

Hvad siger vores kunder?

"Vi har erfaring for, at Icura kan være med til at øge borgernes motivation for træning, da de er glade for den feedback, Icura giver dem via telefonen. De motiveres også af, at fysioterapeuten kan følge dem, når de træner derhjemme. Borgerne er glade for ikke at skulle ind i Sundhedshuset så ofte – ikke mindst i en tid, hvor der fortsat er COVID-19-smitte."

Trine Knudsen

Udviklingsterapeut, Fredericia Kommune

"Jeg oplever, at et Icura-forløb har lige så god effekt som et traditionelt, hvis ikke bedre, fordi borgerne vil bibeholde deres træning derhjemme. Det er et rigtig godt tilbud til dem. De får en fornemmelse af, hvad der skal til. Og hvad de skal holde fast i efterfølgende. De er så motiverede, fordi de har set en effekt. Jeg har ikke haft en afslutning, hvor de ikke har været glade for Icura – trods eventuel skepsis i starten. De vil næsten ikke slippe det."

Louise Rommel Nielsen

Fysioterapeut, Næstved Kommune

Jeg er blevet meget overrasket over nogle borgere, som jeg ikke lige troede var oplagte til Icura, men som er endt med at blive meget glade for det og har haft rigtig gode forløb. Det motiverer dem mest, at der er data på det, de formår at lave. De kan se dage hvor de laver meget og dage hvor de laver lidt. Det er håndgribeligt og nemt at se på oversigten.

Kasper Nielsen

Fysioterapeut, Aabenraa Kommune

"Systemet giver overblik over dagens aktiviteter og motiverer mig til at være mere fysisk aktiv. Det er nemt at anvende og giver anledning til en god snak med min terapeut over telefonen."

Flemming Møller

Icura-bruger, Fredensborg

"Jeg har brugt Icura i cirka tre måneder – hver dag. Der gik sport i at se, hvor meget jeg gik på en dag. Jeg skulle gerne se, om jeg ikke kunne gå bare ti skridt mere hver dag. Det blev vist på sådan en god måde. Systemet er så enkelt opbygget. Det fortæller dig, hvad du skal gøre, hvornår du skal gøre det, og hvor meget du skal gøre det. Jeg er virkelig nået langt. Nogle ting tager længere tid, men jeg kan stort set det samme som før."

Svend Laue Knudsen

Icura-bruger, Fredericia

"Jeg var meget træt og havde behov for motivation til at genoptage en aktiv hverdag. Uden Icura havde jeg ikke selvdisciplin til at komme ud og gå tur. Selv i regnvejr fik Icura motiveret mig til at komme afsted! Jeg er normalt ret fummelfingret, men teknologien er ikke vanskelig og jeg har faktisk sørget for at min kæreste også skal bruge systemet, nu da hun har været syg og skal i gang med at genoptræne."

Jens Christian Skovgaard

Icura-bruger, Aabenraa

"Borgerne skal være aktive, når de ikke er til træning. Det fysiske fremmøde er det mindst vigtige. Det vigtigste er, hvad du laver resten af tiden. Du skal være aktiv. Hvordan hjælper vi dem bedst? Der er Icura dukket op som en mulighed. Jeg går efter, at folk er aktive, når de ikke er her – gerne så aktive, at de fører det videre efter forløbet hos os. Så de får indøvet nogle gode vaner, der bliver naturlige i deres hverdag."

Else Hansen

Leder af genoptræningscentret i Næstved Kommune

"Med Icura har vi oplevet høj patienttilfredshed, og vi har oplevet den samme træningseffekt som i traditionelle genoptræningsforløb. Derudover har vi set et ressourcebesparende potentiale i forhold til kørsel, i og med at patienterne ikke skal så ofte ind til genoptræningscentrene."

Trine Gisselmann Andersen

Souschef, Gentofte Kommune

"Icura er et virkelig godt praksiseksempel på, at borger og terapeut forholder sig løbende til de data, som systemet opsamler, og de handler på baggrund heraf."

Benedicte Fenger

Leder, Fredensborg Kommune

Vil du vide mere om Icura?

Ring på 28 68 98 00

Hør mere om Icuras services og priser

Hør mere om Icuras muligheder til dit behov.
Vi kontakter dig snarest muligt.

For at kunne give dig det ønskede indhold er vi nødt til at gemme og håndtere dine personlige oplysninger. Se vores fortrolighedspolitik for yderligere information.

Tak! Vi har modtaget dit ønske. Du hører snarest fra os.
Noget gik galt under indsendelse af formularen. Prøv igen.